تهران - ابتدای اتوبان آبشناسان، پلاک ۱۸ iconشنبه تا پنج شنبه از ساعت 10 الی 18:30
با ما تماس بگیرید: ۴۴۳۴۲۶۸۷-۰۲۱

ویزای ثبت شرکت آلمان

ویزا یا مجوز اقامت؟

هنگام راه اندازی کسب و کار در آلمان، عنوان اقامت به کشور مبدا فرد، مدت زمان اقامت مورد نظر و فعالیت تجاری برنامه ریزی شده در آلمان بستگی دارد.

عنوان های مختلف اقامت برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا

آلمان عناوین مختلف اقامت را ارائه می دهد. برای کسانی که قصد گسترش کسب و کار خود در آلمان را دارند، عناوین زیر مرتبط ترین هستند:

✅ویزای شنگن
✅اجازه اقامت
✅اجازه سکونت

ویزای شنگن

شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا معمولاً برای ورود و اقامت کوتاه مدت در آلمان به ویزای شنگن نیاز دارند. ویزای شنگن برای انجام اکثر فعالیت های تجاری و اداری که باید قبل از نقل مکان به آلمان انجام شود، کافی است. این اجازه به دارنده اجازه می دهد تا برای مدت موقت (حداکثر 90 روز در هر دوره 180 روزه) وارد آلمان شده و در آنجا بماند. ملیت های برخی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا از الزام ویزا برای اقامت های کوتاه مدت در آلمان معاف هستند. دفتر فدرال امور خارجه (Auswärtiges Amt) اطلاعات مفصلی در مورد الزامات ورود به آلمان برای کشورهای مختلف ارائه می دهد.

راه اندازی شرکت با ویزای شنگن

برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا، ویزای شنگن معمولاً برای اکثر مراحل مورد نیاز برای راه اندازی شرکت در آلمان کافی است. راه اندازی شرکت در آلمان با استفاده از ویزای شنگن به تنهایی تضمینی برای صدور اجازه اقامت در تاریخ بعدی نیست. در صورت لزوم، باید در زمان مناسب برای اجازه اقامت برای خوداشتغالی یا اشتغال درخواست شود. همچنین در صورت بیش از 90 روز شدن مرحله ادغام، باید برای اجازه اقامت درخواست شود.

اجازه اقامت (Residence Permit)

اجازه اقامت به دارنده اجازه می دهد تا برای مدت طولانی (یعنی بیش از 90 روز در هر دوره 180 روزه) یا به عنوان یک خوداشتغال یا به عنوان یک کارمند در آلمان کار کند. این مجوز برای مدت محدود، مثلاً تا چهار سال برای کارمندان ماهر، اعطا می شود. بسته به فعالیت برنامه ریزی شده، گزینه های مختلفی برای شرکت های خارجی که قصد راه اندازی کسب و کار در آلمان و کارمندان آنها را دارند، در دسترس است. برای جزئیات لطفا به اجازه اقامت برای کارآفرینان خوداشتغال و اجازه اقامت برای کارمندان مراجعه کنید.

اجازه سکونت (Settlement Permit)

اجازه سکونت، مجوزی نامحدود برای اقامت و اشتغال پردرآمد در آلمان است. این مجوز بسته به نوع اجازه اقامت می‌تواند مثلاً پس از داشتن اجازه اقامت سه ساله به‌عنوان یک کارمند ماهر یا یک خوداشتغال اعطا شود. کارت آبی اتحادیه اروپا شرایط اعطای حتی مطلوب‌تری را ارائه می‌دهد.

فرآیند درخواست ویزا و اجازه اقامت

ویزای شنگن معمولاً باید قبل از ورود به آلمان در سفارت یا کنسولگری عمومی آلمان ذی‌صلاح درخواست شود. برای اطلاعات دقیق در مورد مقررات ویزا، لطفا به وب سایت دفتر فدرال امور خارجه آلمان و سفارت یا کنسولگری عمومی آلمان ذی‌صلاح مراجعه کنید.

در جایی که اجازه اقامت درخواست می‌شود، درخواست برای ویزای ملی معمولاً باید قبل از ورود به آلمان به سفارت یا کنسولگری عمومی آلمان مربوطه ارائه شود. ویزای ملی اجازه ورود به آلمان را می‌دهد که در آنجا اجازه اقامت صادر می‌شود.

برخی از شهروندان غیر اتحادیه اروپا می‌توانند پس از ورود به آلمان بدون ویزای ملی برای اجازه اقامت (خوداشتغال یا استخدام شده) درخواست دهند. این فقط برای شهروندان استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، نیوزلند، کره جنوبی، بریتانیا و ایالات متحده اعمال می‌شود.

هزینه درخواست معمولاً برای ویزای شنگن 80 یورو و برای ویزای ملی 75 یورو است. همچنین هزینه‌های اضافی تا 100 یورو برای اجازه اقامت قابل پرداخت است.

رویه اداری تسریع شده

یک کارفرمای آلمانی می‌تواند یک رویه اداری تسریع شده را برای کارمندی که از خارج از کشور استخدام شده است، آغاز کند. این رویه را می‌توان در اداره خارجی‌های محلی با پرداخت هزینه اضافی درخواست کرد. کارمند خارجی باید با رویه تسریع شده موافقت کند. کارمند همچنان باید برای ویزای ملی/اجازه اقامت درخواست کند. علاوه بر این، باید توافق گسترده‌ای بین کارفرما و اداره مهاجرت نیز منعقد شود.

اجازه اقامت برای صاحبان کسب و کار خوداشتغال

کارآفرینان غیر اتحادیه اروپا و سهامداران شرکت های آلمانی که یک شرکت را در آلمان مدیریت می کنند، ممکن است برای اهداف خوداشتغالی به اجازه اقامت نیاز داشته باشند.

شرایط اجازه اقامت خوداشتغال

افراد خوداشتغال ممکن است اجازه اقامت برای انجام فعالیت خوداشتغالی (Aufenthaltserlaubnis für die Ausübung einer selbständigen Tätigkeit) دریافت کنند. این اجازه به طور کلی در صورتی اعطا می‌شود که شرایط زیر برآورده شود:

*یک منافع اقتصادی یا یک نیاز منطقه‌ای در مورد فعالیت تجاری مورد نظر وجود دارد،
*انتظار می‌رود عواقب اقتصادی مثبت از پروژه سرمایه‌گذاری حاصل شود،
*سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده از تامین مالی امن برخوردار است.
*اداره مهاجرت محلی (Ausländerbehörde) به صورت فردی ارزیابی می‌کند که تا چه حد این معیارها برآورده می‌شوند. این اداره جنبه‌های زیر را در نظر می‌گیرد:

▪امکان‌پذیری ایده تجاری زیربنایی
▪تجربه کارآفرینی سرمایه‌گذار
▪سطح سرمایه‌گذاری
▪اثرات بر وضعیت اشتغال و آموزش
▪مشارکت در نوآوری و تحقیق
▪برای ارزیابی، اداره مهاجرت با دفتر تجاری محلی و انجمن‌های تجاری و بازرگانی محلی، مانند اتاق‌های محلی صنعت و تجارت، مشورت می‌کند.

اجازه سکونت برای افراد خوداشتغال

اجازه اقامت برای اهداف خوداشتغالی حداکثر سه سال محدود است.

در صورتی که فعالیت تجاری موفقیت‌آمیز بوده و انتظار می‌رود توسعه پایدار آینده داشته باشد، پس از سه سال ممکن است اجازه سکونت اعطا شود. علاوه بر این، معیشت خارجی باید مثلاً با درآمد کافی تأمین شود.

مقالات مرتبط
نظرات

نظری یافت نشد ! اولین نفری باشید که نظر میدهید.

ارسال نظر

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید!

مشاوره بگیر

مشاوره بگیر