تهران - ابتدای اتوبان آبشناسان، پلاک ۱۸ iconشنبه تا پنج شنبه از ساعت 10 الی 18:30
با ما تماس بگیرید: ۴۴۳۴۲۶۸۷-۰۲۱

تاسیس شرکت انفرادی آلمان

برای کارآفرینان ایرانی و دیگر کشورها، آلمان می‌تواند یک مکان مناسب برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید باشد. تعداد قابل‌توجه شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) که ستون فقرات اقتصاد آلمان را تشکیل می‌دهند، این موضوع را تأیید می‌کنند. با این حال، پیش از آغاز رسمی فعالیت‌های کارآفرینی، لازم است برخی مسائل اداری را مورد توجه قرار داد.

نقطه تماس واحد (Einheitlicher Ansprechpartner)

اولین مقصد برای هر مهاجری که قصد دارد در آلمان کسب‌وکار راه اندازی کند، نقطه تماس واحد محلی (Einheitlicher Ansprechpartner - EA) می‌باشد. از سال 2009، هر ایالت فدرال (Bundesland) در آلمان دارای یک EA برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به فریلنسرها، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای جدید است.

علاوه بر ارائه مشاوره عمومی و راهنمایی، کارکنان انگلیسی‌زبان EA می‌توانند شخصاً در خصوص نحوه راه‌اندازی یک کسب‌وکار در آلمان به شما مشاوره دهند، از جمله کمک به تکمیل فرم‌ها و اسناد و ارسال آن‌ها به نهادهای اداری مربوطه. EA قادر خواهد بود در بسیاری از فرآیندهای شرح داده شده در زیر به شما کمک کند.

مجوز اقامت خوداشتغالی در آلمان

پیش از آغاز فعالیت کسب‌وکار در آلمان، باید اطمینان حاصل کنید که اجازه اقامت طولانی‌مدت در این کشور را دارید. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، شهروندان اتحادیه اروپا، EEA یا سوئیس می‌توانند آزادانه در آلمان زندگی و کار کنند، از جمله فعالیت خوداشتغالی.

شهروندان سایر کشورها برای شروع کسب‌وکار در آلمان، باید برای مجوز اقامت جهت خوداشتغالی اقدام کنند. برای واجد شرایط بودن این نوع مجوز اقامت موقت، باید نشان دهید که کسب‌وکار شما به منافع اقتصادی آلمان خدمت می‌کند و شما سرمایه کافی برای تحقق ایده خود را دارید. انتظار می‌رود که یک طرح کسب‌وکار ارائه دهید که این نکات را شرح دهد.

تعریف فریلنسرها (Freiberufler) و کارآفرینان(Gewerbetreibenden)

قانون آلمان بین فریلنسر (Freiberufler) و کارآفرین (Gewerbetreibende) تمایز قائل می‌شود. درک این تمایز حقوقی برای هر کسی که قصد دارد کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند، مهم است، زیرا فریلنسرها نیازی به ثبت نام کسب‌وکار خود در دفتر بازرگانی یا پرداخت مالیات بازرگانی ندارند.

در آلمان، فریلنسر کسی است که با مدارک تحصیلی خاص، خدمات خود را به طور مستقل می‌فروشد. این تعریف محدود به انواع خاصی از مشاغل است. می‌توانید لیستی از مشاغل فریلنسری را در اینجا (به زبان آلمانی) و در قانون مربوطه، § 18 EStG مشاهده کنید. هر کس دیگری به عنوان کارآفرین در نظر گرفته می‌شود. عموماً فریلنسرها تحت نام شخصی خود فعالیت می‌کنند، نه نام تجاری.

اگر مطمئن نیستید که آیا به‌عنوان فریلنسر یا کارآفرین واجد شرایط هستید، با دفتر مالیات محلی (Finanzamt) مشورت کنید که می‌تواند به شما مشاوره دهد.

بخش‌های زیر روند ثبت نام خود به عنوان خوداشتغال در یک شغل تجاری (Gewerbe) را تشریح می‌کنند. 

درخواست مجوز (Erlaubnis)

برخی از مشاغل و حرفه‌ها در آلمان محافظت می‌شوند و بنابراین، قبل از اینکه بتوانید کسب‌وکار خود را ثبت نام کنید و شروع به تجارت کنید، باید مراحل اضافی انجام دهید.

مشاغلی که در آلمان نیاز به مجوز دارند:

برخی از مشاغل، مانند مشاوران بیمه، ناظران ساخت و ساز و توسعه‌دهندگان املاک، تنها می‌توانند در آلمان بر اساس خوداشتغالی با مجوز (Erlaubnis) انجام شوند. برای مشاهده لیستی از مشاغلی که نیاز به مجوز دارند (به زبان آلمانی)، اینجا را ببینید.

شما می‌توانید برای این مجوز در دفتر بازرگانی محلی (Gewerbeamt) با ارائه یک فرم درخواست دهید. این کار معمولاً به صورت آنلاین قابل انجام است، اما اگر سوالی دارید، مراجعه حضوری توصیه می‌شود. شما موظف خواهید بود برخی یا تمام موارد زیر را ارائه دهید:

بررسی CRB (polizeiliches Führungszeugnis)

مدرک صلاحیت‌های حرفه‌ای (به طور رسمی شناخته شده، اگر خارجی است (به زیر مراجعه کنید))
گزارش از دفتر ثبت تجاری
گواهی عدم اعتراض (Unbedenklichkeitsbescheinigung) از دفتر مالیات و شهرداری
گزارش اعتباری SCHUFA

اگر مطمئن نیستید که برای انجام حرفه خود نیاز به مجوز دارید، می‌توانید با دفتر بازرگانی محلی یا شعبه اتاق صنایع و بازرگانی (Industrie- und Handelskammer - IHK) مشورت کنید.

مشاغل ماهر در آلمان

مشاغل ماهر (Handwerke) نیز در آلمان محافظت می‌شوند و هر کسی که مایل به انجام یک حرفه تجاری یا هنری است، باید قبل از شروع عملیات تجاری، در دفتر ثبت مشاغل ماهر (Handwerksrolle) ثبت نام کند. ثبت نام در این دفتر همچنین به معنای مسئولیت پرداخت حق عضویت منظم است.

توجه داشته باشید که تعریف شغل ماهر در آلمان بسیار گسترده است و صنایع زیر را پوشش می‌دهد:

✅الکتریکی، فلزی و نجاری
✅ساختمان و تکمیل
✅سلامتی و مراقبت شخصی
✅خدمات نظافت
✅غذا و رستوران
✅کارهای شیشه‌ای، کاغذی و سرامیکی
✅پوشاک، نساجی و چرم

برای ثبت نام در این دفتر، باید "درخواست ثبت نام در دفتر ثبت مشاغل ماهر" (Antrag auf Eintragung in die Handwerksrolle) را در اتاق بازرگانی مربوطه (Handwerkskammer - HWK) در منطقه خود ارائه دهید.

53 شغل ماهر (Handwerke) وجود دارد که تنها با مدارک تحصیلی خاص قابل انجام است. تنها کسانی که دارای صلاحیت حرفه‌ای صحیح یا معادل شناخته شده خارجی (به زیر مراجعه کنید) هستند، می‌توانند در این دفتر ثبت نام کنند و اجازه انجام این مشاغل را دارند. برای انجام سایر مشاغل ماهر، نیازی به مدارک تحصیلی خاص ندارید، اما همچنان باید در این دفتر ثبت نام کنید.

اگر مطمئن نیستید که آیا حرفه شما به‌عنوان یک شغل ماهر طبقه‌بندی می‌شود، با HWK محلی خود مشورت کنید که می‌تواند به شما مشاوره دهد.

شناسایی مدارک تحصیلی غیرآلمانی

برخی از مشاغل، مانند مشاوران بیمه، نگهبانان امنیتی و رانندگان تاکسی، در آلمان تنظیم می‌شوند. این بدان معناست که این مشاغل ممکن است فقط توسط غیرآلمانی‌هایی انجام شود که دارای مدارک تحصیلی معادل خارجی هستند.

اگر می‌خواهید در یکی از این مشاغل کسب‌وکار راه اندازی کنید، باید برای به رسمیت شناخته شدن رسمی مدرک تحصیلی خارجی خود به مقام مسئول درخواست دهید. مقام مسئول محلی شما می‌تواند در مورد این فرآیند به شما مشاوره دهد.

انتخاب نوع شرکت برای کسب‌وکار آلمانی

پس از انجام این مراحل اولیه برای اطمینان از امکان‌پذیری سرمایه‌گذاری تجاری خود در آلمان، باید یک شکل قانونی برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. ساختاری که انتخاب می‌کنید به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله:

چند نفر در حال شروع کسب‌وکار هستند؟
چه کسی کسب‌وکار را رهبری خواهد کرد؟
چه میزان سرمایه دارید؟
آیا باید مسئولیت شخصی شما محدود شود؟

انتخاب ساختار مناسب ضروری است، زیرا بر مالیات کسب‌وکار شما و مسئولیت بدهی شخصی شما در آینده تأثیر خواهد گذاشت.

ثبت نام در دفتر ثبت تجاری (Handelsregister)

پس از تصمیم‌گیری درباره مناسب‌ترین شکل حقوقی برای کسب‌وکار جدید خود، می‌توانید کسب‌وکار خود را در دفتر ثبت تجاری آلمان (Handelsregister) ثبت نام کنید. تقریباً همه کسب‌وکارها باید این کار را انجام دهند تا یک شماره ثبت تجاری (Handelsregisternummer) دریافت کنند که برای ثبت نام کسب‌وکار خود در دفتر بازرگانی محلی و دریافت مجوز کسب‌وکار (Gewerbeschein - به زیر مراجعه کنید) نیاز خواهید داشت.

کسب‌وکارهای کوچک و دفتر ثبت تجاری

تنها استثناها فریلنسرها و کسب‌وکارهای کوچک (Kleinunternehmen) هستند. کسب‌وکارهای کوچک به عنوان کسب‌وکارهایی با درآمد کمتر از 22.000 یورو در سال اول فعالیت و درآمد کمتر از 50.000 یورو در سال‌های بعد تعریف می‌شوند.

اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک یا فریلنسر هستید، می‌توانید به طور داوطلبانه کسب‌وکار خود را در دفتر ثبت تجاری ثبت نام کنید، اما توجه داشته باشید که این امر همراه با حقوق و تعهدات اضافی است. برای کسب‌وکارهای کوچک، معمولاً هزینه اضافی ارزش ندارد. یک وکیل می‌تواند در صورت عدم اطمینان به شما مشاوره دهد.

نحوه ثبت نام در Handelsregister

کسب‌وکارهای بزرگ‌تر، به‌ویژه OHGs، KGs، GmbHs، UGs و AGs باید در دفتر ثبت تجاری آلمان ثبت نام کنند. درخواست به صورت الکترونیکی در یک فرم تأیید شده عمومی توسط یک سردفتر ثبت می‌شود. هزینه ثبت نام بسته به شکل حقوقی شرکت متفاوت است، از 200 یورو برای یک مالکیت انفرادی تا 500 یورو برای یک AG.

ثبت نام در دفتر بازرگانی آلمان (Gewerbeamt)

پس از دریافت Handelsregisternummer و هرگونه مجوز یا مجوزی که ممکن است نیاز داشته باشید، می‌توانید از دفتر بازرگانی محلی (Gewerbeamt) برای ثبت نام کسب‌وکار خود دیدن کنید. دفتر بازرگانی صالح، دفتر واقع در منطقه‌ای است که کسب‌وکار خود را در آنجا افتتاح خواهید کرد. می‌توانید دفتر محلی خود را در وب‌سایت وزارت فدرال امور اقتصادی و انرژی پیدا کنید. “Gewerbeämter” (دفاتر بازرگانی) را انتخاب کنید و کد پستی (PLZ) یا مکان (Ort) خود را وارد کنید.

برای ثبت نام کسب‌وکار خود، نیاز خواهید داشت:

🔸شناسنامه معتبر، مانند گذرنامه یا کارت شناسایی (نه گواهینامه رانندگی)
🔸گواهی ثبت نام (Meldebescheinigung)
🔸ویزای اقامت یا مجوز اقامت برای انجام فعالیت خوداشتغالی
🔸Handeslregisternummer (در صورت وجود)
🔸مدرک صلاحیت‌های شما و هرگونه مجوز یا مجوزی که لازم است
🔸هزینه ثبت نام (معمولاً بیش از 70 یورو نیست)

پس از ثبت نام کسب‌وکار خود، اطلاعات مربوط به ثبت نام شما به طور خودکار به اداره مالیات (Finanzamt)، انجمن محلی بیمه مسئولیت کارفرمایان (Berufsgenossenschaft) و بسته به نوع کسب‌وکاری که ثبت می‌کنید، ممکن است به دادگاه منطقه‌ای نیز ارسال شود (Amtsgericht).

ثبت نام شرکت در اداره مالیات آلمان

کمی پس از ثبت نام کسب‌وکار خود در دفتر بازرگانی، از اداره مالیات محلی خود ارتباط دریافت خواهید کرد، معمولاً از شما خواسته می‌شود فرمی به نام “Fragenbogen zur steuerlichen Erfassung” (پرسشنامه برای مالیات) را پر کنید. به‌جای آن، برای تسریع در روند کار، می‌توانید فرمی برای پر کردن دانلود کنید یا آن را از طریق ELSTER ارسال کنید. این فرم فقط به زبان آلمانی موجود است؛ اگر در مورد هر چیزی مطمئن نیستید، بهتر است با یک مشاور مالی مشورت کنید تا با وارد کردن نادرست اطلاعات، ریسک تأخیر را نکنید. شما باید جزئیات زیر را ارائه دهید:

🔹شناسه مالیاتی
🔹شرح فعالیت تجاری شما
🔹جزئیات حساب‌های بانکی آلمانی خود (هم شخصی و هم تجاری، در صورت داشتن)
🔹برآورد سود و هزینه‌ها
🔹برآورد درآمد
🔹ثبت نام در اتاق صنایع و بازرگانی یا اتاق صنایع دستی
🔹ثبت نام در دفتر ثبت تجاری

پس از تکمیل این فرم و ارسال آن، شماره مالیاتی خود (یک شناسه منحصر به فرد برای شما به عنوان یک کسب‌وکار، متفاوت از شناسه مالیاتی شما) و شماره مالیات بر ارزش افزوده خود را دریافت خواهید کرد. قبل از اینکه بتوانید شروع به ارسال صورتحساب و دریافت مالیات بر ارزش افزوده کنید، به هر دو این شماره‌ها نیاز خواهید داشت.

مالیات تجاری در آلمان

بر اساس برآوردهایی که در فرم خود ارائه می‌دهید، اداره مالیات برنامه‌ای برای پرداخت مالیات برای شما ارسال خواهد کرد. کسب‌وکارها و صنعتگران در آلمان بسته به گردش مالی سالانه و شکل حقوقی خود، ملزم به پرداخت چند نوع مختلف مالیات تجاری هستند. می‌توانید در اینجا اطلاعات بیشتری درباره مالیات‌های تجاری در آلمان کسب کنید.

مدیریت کسب‌وکار آلمانی

در آلمان، کسب‌وکارها از نظر قانونی ملزم به نگهداری سوابق مالی و اداری به مدت 10 سال هستند. اگر مقامات مشکوک باشند که شما مالیات را به درستی پرداخت نکرده‌اید، ممکن است از شما خواسته شود که سوابق تا 10 سال گذشته را ارائه دهید. این شامل موارد زیر است:

✔صورتحساب‌ها
✔بیانیه‌های بانکی
✔قراردادها (مثلاً قراردادهای استخدام یا با ارائه دهندگان اینترنت یا خط تلفن)
✔توافقنامه‌ها
✔هزینه‌ها
✔دفترداری ورود دوگانه

در حالی که کسب‌وکارهای تک‌نفره و مشارکت‌ها نسبتا آزاد هستند که نحوه مدیریت حساب‌های خود را انتخاب کنند، شرکت‌های آلمان از نظر قانونی ملزم به استفاده از دفترداری ورود دوگانه هستند.

فرمت‌بندی صورتحساب‌ها در آلمان

باید اطمینان حاصل کنید که هر صورتحساب صادره حاوی اطلاعات زیر است:

🟢نام کامل و آدرس شرکت شما
🟢نام کامل و آدرس گیرنده
🟢تاریخ صورتحساب
🟢شماره مالیاتی و شماره مالیات بر ارزش افزوده شما
🟢شماره صورتحساب (تخصیص داده شده توسط شما برای کمک به شناسایی در آینده)
🟢شرح کالا یا خدمات ارائه شده
🟢زمان تحویل
🟢مبلغ خالص
🟢مالیات بر ارزش افزوده / USt (در صورت وجود)
🟢مهلت پرداخت
🟢حساب‌های بانکی برای کسب‌وکارها

همچنین باید یک حساب بانکی تجاری باز کنید تا دارایی‌های تجاری خود را از دارایی‌های شخصی خود جدا کنید (این مورد برای فریلنسرها اعمال نمی‌شود). داشتن یک حساب تجاری جداگانه همچنین مدیریت کسب‌وکار را بسیار روان‌تر می‌کند و در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند. چندین بانک مختلف در آلمان وجود دارند که حساب‌های تجاری برای کارآفرینان ارائه می‌دهند، مانند Commerzbank و Finom.

برای انجام تمامی این مسیر ما در تیم تخصصی ثبت شرکت آلمان در موسسه ویزانو با شما هستیم.

مقالات مرتبط
نظرات

نظری یافت نشد ! اولین نفری باشید که نظر میدهید.

ارسال نظر

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید!

مشاوره بگیر

مشاوره بگیر