تهران - ابتدای اتوبان آبشناسان، پلاک ۱۸ iconشنبه تا پنج شنبه از ساعت 10 الی 18:30
با ما تماس بگیرید: ۴۴۳۴۲۶۸۷-۰۲۱

تمکن مالی تحصیل در آلمان

تمکن مالی آلمان چیست؟

تمکن مالی به معنای توانایی مالی فرد برای تأمین هزینه‌های زندگی خود در کشور مقصد است. در مورد ویزای آلمان، اثبات تمکن مالی به این معنی است که شما می‌توانید هزینه‌های اقامت، غذا، مسکن و سایر هزینه‌های زندگی خود را در آلمان تأمین کنید.
دولت آلمان با درخواست اثبات تمکن مالی می‌خواهد اطمینان حاصل کند که متقاضیان ویزا توانایی مالی لازم برای زندگی در آلمان را دارند و به سیستم حمایتی دولت آلمان نیاز نخواهند داشت. همچنین، این امر از مهاجرت غیرقانونی جلوگیری می‌کند.
اگر از ایران درخواست ویزای تحصیلی آلمان را می دهید، گواهی تمکن مالی را باید همراه بقیه مدارک موردنیاز در روز مصاحبه ویزا ارائه دهید. این گواهی را از هر بانکی در ایران می توانید دریافت کنید.
توجه داشته باشید که گواهی تمکن مالی با گردش حساب متفاوت است و برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان نیازی به ارائه گردش حساب ندارید.

تمکن مالی آلمان 2024

تحصیل در آلمان، رویا خیلی‌هاست! اما برای تحقق این رویا، اثبات تمکن مالی یکی از مهم‌ترین مراحل است. در سال 2024، دانشجویان بین‌المللی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان موظفند مبلغ مشخصی را در حساب مسدود شده (Sperrkonto) واریز کنند. این مبلغ، هزینه‌های زندگی در آلمان را برای یک سال پوشش می‌دهد. با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره حساب مسدود شده و شرایط تمکن مالی برای تحصیل در آلمان بدانید.
تمکن مالی مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی و سپس واریز آن مبلغ به حساب بانکی در آلمان در حال حاضر 11.208 یورو به ازای یک سال می باشد اما از سپتامبر 2024 این مبلغ به 11.904 یورو افزایش خواهد یافت!
صحیح است که تحصیل در دانشگاه های آلمان مشمول پرداخت شهریه نمی شود و تقریبا رایگان است اما هزینه خورد و خوراک، حمل و نقل، اجاره مسکن، تفریحات، کتاب و ... به عهده شخص دانشجو می باشد و این مبلغ که در حساب بلوکه قرار می گیرد، برای پوشش این هزینه هاست.
اگر برای کالج و یا کورس زبان وارد آلمان می شوید، باید حداقل مبلغ 12.324 یورو را نشان دهید.

بانک های آلمان برای افتتاح حساب

پس از اخذ ویزای تحصیلی آلمان و ورود به این کشور، مبلغی که در گواهی تمکن مالی در ایران ارائه داده بودید را باید به یک حساب بلوکه در آلمان واریز کنید. بانک های زیر گزینه های مناسبی برای افتتاح حساب بانکی در آلمان هستند:
✅بانک Fintiba
✅بانک Sparkasse
✅بانک Expatrio
✅بانک Deutsche Bank

لیست بلوکه شهرهای آلمان

بهتر است بدانید که این مبلغ در تمامی شهرهای آلمان بلوکه نمی شود و لیست شهرهایی که مبلغ را بلوکه می کنند در زیر مشاهده فرمایید:

آپدیت لیست 22 جولای 2024:

لیست بلوکه آلمان

تمکن مالی آلمان 2023

در سال 2022 توسط اداره مهاجرت آلمان اعلام شد که تمکن مالی جهت درخواست ویزای تحصیلی می بایست معادل 11.208 یورو باشد و این مبلغ تا سپتامبر 2024 یکسان باقی ماند. آلمان به دلیل کمبود برخی مشاغل تمرکز بیشتری بر ویزاهای کاری دارد و از این جهت برای ویزاهای کاری نیازی به ارائته تمکن مالی ندارد. فقط در صورتی که پیوست داشته باشید، نیاز به ارائه تمکن مالی به اندازه 6 ماه اول ورود به ازای هر شخص دارید که مبلغی برابر 6000 یورو می باشد.
سفارت آلمان در ایران، متقاضی را شخصا ملزم به ارائه تمکن مالی در حساب بانکی خود کرده است و تمکن مالی از حساب والدین را نمی پذیرد.  ضمنا، گواهی تمکن از تمامی بانک های فعال مورد تایید می باشد و باید به زبان لاتین صادر گردد. به علاوه، معادل یورویی حتما درج شود و در صورتی که حساب ارزی دارید، همان مبلغ 11.904 یورو موجودی حساب را باید نشان دهید.
گواهی تمکن تا حداکثر 1 هفته قبل از مصاحبه ویزامتریک معتبر است و تا قبل از این تاریخ، گواهی تمکن مالی شما معتبر نخواهد بود.
دو جایگزین برای ارائه تمکن مالی متقاضی وجود دارد:
*با اعلامیه تعهد مطابق با §§ 66-68 AufenthG. اظهارنامه تعهد نباید بیش از 6 ماه باشد و باید هدف از اقامت را "تحصیلی" ذکر کند. توانایی مالی فرد تعهدکننده باید ثابت شود.
*با ارائه مدرکی مبنی بر بورسیه تحصیلی از بودجه عمومی آلمان یا بورسیه تحصیلی از یک سازمان سرمایه گذاری شناخته شده در آلمان یا بورسیه تحصیلی از وزارت آموزش و تحقیقات ایران یا از موسسات آموزشی ایران.
در صورتی که یکی از دو مورد بالا را داشته باشید، نیازی به ارائه این گواهی تمکن مالی به این مبلغ نخواهید داشت.


ویزامتریک تمکن مالی

ویزامتریک یک پلتفرم آنلاین و همچنین دفاتری است که به نمایندگی از سفارت آلمان در ایران، امور مربوط به درخواست ویزای شنگن، تحصیلی، کاری و آوسبیلدونگ آلمان را انجام می‌دهد. این پلتفرم و دفاتر، به منظور تسهیل روند درخواست ویزا و کاهش بار کاری سفارت، ایجاد شده‌اند.

چه خدماتی در ویزامتریک ارائه می‌شود؟

ثبت درخواست نوبت مصاحبه به صورت آنلاین: شما می‌توانید به صورت آنلاین، وقت ملاقات خود را رزرو کرده و فرم درخواست ویزا را تکمیل کنید.
تحویل مدارک: در تاریخ و ساعت تعیین شده، به دفتر ویزامتریک مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل می‌دهید.
اثر انگشت‌ نگاری: در این مرحله، اثر انگشت شما گرفته می‌شود.
پرداخت هزینه‌ها: هزینه‌های مربوط به ویزا و خدمات ویزامتریک را پرداخت می‌کنید.
پیگیری درخواست: می‌توانید از طریق سامانه ویزامتریک، وضعیت درخواست خود را پیگیری کنید.
تمکن مالی که به ویزامتریک ارائه می دهید، باید
✔در حساب شخص متقاضی ویزا باشد.
✔حداقل معادل 11.904 یورو موجودی نشان دهد.
✔به زبان لاتین و ممهور به مهر و امضای متصدی بانک باشد.
✔معادل نرخ ارزی را به یورو نوشته باشد.
✔حداکثر در یک هفته اخیر صادر شده باشد.

با توجه به اطلاع سفارت آلمان از چند نرخی بودن ارز در ایران، توصیه می کنیم حداقل 1000 یورو بیشتر از مبلغ اعلامی را در حساب ارائه دهید تا در روند صدور ویزا به مشکل یا تاخیر نخورید.


ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی

برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان برای اثبات توانایی جهت مخارج زندگی و تحصیل در این کشور به تمکن مالی احتیاج دارید. 
با این حال، در صورتی که بورسیه دریافت کرده باشید و بورسیه یا فاند شما تمامی هزینه های شما را پوشش دهد (معادل 11.904 یورو برای یک سال) از ارائه گواهی تمکن مالی معاف می باشید.
همچنین اگر شخصی مقیم آلمان تعهدنامه مالی برای شما ارسال کند و از افراد درجه یک خانواده شما باشد، می تواند شما را از تمکن مالی معاف کند؛ البته توانایی مالی شخص تعهد دهنده باید به آفیسر ثابت شود و مشخصا از ثبات درآمدی و سکونت در آلمان برخوردار باشد. در غیر این صورتف این تعهد نامه مورد قبول آفیسر ویزا در سفارت آلمان نخواهد بود.

در صورتی که هنوز هم ابهامات یا سوالی در مورد تمکن مالی تحصیل در آلمان دارید، از طریق شماره های وبسایت با مشاورین ما تماس بگیرید!

مقالات مرتبط
نظرات

نظری یافت نشد ! اولین نفری باشید که نظر میدهید.

ارسال نظر

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید!

مشاوره بگیر

مشاوره بگیر