تهران - ابتدای اتوبان آبشناسان، پلاک ۱۸ iconشنبه تا پنج شنبه از ساعت 10 الی 18:30
با ما تماس بگیرید: ۴۴۳۴۲۶۸۷-۰۲۱
لینک کوتاه : https://visanou.com/b/0e60

سرمایه گذاری در آلمان

وضعیت اقتصادی کشور آلمان:

آلمان جذاب ترین کشور اروپایی برای سرمایه گذاری است. این کشور با داشتن بزرگترین بازار در اروپا و با موقعیت مرکزی، سومین اقتصاد قوی در جهان محسوب می شود. مشخصه اقتصاد آلمان این است که 85 درصد از کل مشاغل کوچک یا متوسط ​​هستند (Mittelstand). کیفیت محصولات ساخته شده (استاندارد) در آلمان در سطح بین المللی شناخته شده است، صادرات نیز به اقتصاد آلمان با استاندارد بالا کمک می کند. اقتصاد عمدتاً توسط بخش خدمات با سهم حدود 70 درصد از کل تولید ناخالص داخلی، صنعت 29.1 درصد و کشاورزی 0.9 درصد تشکیل شده است. تاجرانی که علاقه مند به راه اندازی کسب و کار در آلمان هستند باید بدانند که حقوق سرمایه گذاران توسط قوانین شفاف و منطقی محافظت می شود.

  • آلمان همچنین در صدر نوآوری ها قرار دارد که حاصل همکاری خوب بین صنعت و موسسات تحقیقاتی است. فعالیت ‌های واردات و صادرات در بین سرمایه ‌گذاران در آلمان رایج است.
  • کشور آلمان در سال 2014 با صادراتی برابر 1٫13تریلیون یورو (1٫28 تریلیون دلار)، سومین صادر کننده بزرگ در دنیا از لحاظ کالا و خدمات بوده است.
  • ده محصول اول صادراتی آلمان عبارتند از: خودرو ،ماشین آلات، محصولات شیمیایی، مواد دارویی، محصولات الکترونیک، تجهیزات الکتریکی، تجهیزات حمل و نقل، فلزات، محصولات خوراکی و پلاستیک.
  • اکثر شرکت های آلمانی  در میان 500 ابرشرکت بزرگ دنیا از لحاظ درآمد قرار دارند. دفتر مرکزی 53 شرکت بزرگ و قدرتمند در آلمان قرار دارد که از آنها میتوان به فولکس واگن، آلیانتس، دایلمر، زیمنس، میونیک ره، ا.آن،بایر، دویچه تلکوم، دویچه بانک، دویچه پست،BMW ،BASF، پورشه، بنز، نیوآ و ادیداس اشاره کرد.
  • واحد پول کشور آلمان یورو میباشد و نرخ تورم در سال 2021 در این کشور 3.1 درصد بوده است. پیش بینی می شود اقتصاد آلمان در سال 2022، 4.1 درصد و در سال 2023، 2.4 درصد رشد داشته باشد. احتمالاً نرخ تورم در سال 2022 به بعد سیر نزولی خواهد داشت.
  •  جمعیت نزدیک به خط فقر آلمان طبق اخرین آمار 15.9 درصد می باشد .
  • جمعیت نیروی کار درحال حاضر در آلمان حدودا 42٫92 میلیون نفر میباشد (مارچ 2022).
  • هم چنین نرخ بیکاری در این کشور تا مارچ 2022 ،5.4 درصد اعلام شده است که نسبت به جمعیت و نیروی کار آن مقدار ناچیزی در نظر گرفته می شود.
  • آلمان از لحاظ رتبه آسانی راه اندازی کسب و کار مقام 17 ام دنیا را در سال2020 کسب کرده است.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری:

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، آلمان برای سرمایه گذاری از برنامه گلدن ویزا برخوردار نیست. با این حال، مانند بریتانیا، فرانسه و بلژیک نوعی ویزای کار آفرینی را به منظور ترغیب افراد به سرمایه گذاری در صنعت این کشور ارائه میدهد. در واقع، در این نوع سرمایه گذاری هیچ حداقلی برای سرمایه گذاری وجود ندارد اما متقاضی میبایست تمکن مالی کافی برای راه اندازی یک کسب و کار و ایجاد شغل در آلمان و در واقع تامین هزینه مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری داشته باشد. در چنین شرایطی در ابتدا ویزای موقت به اعضای خانواده اعطا میشود که میتواند برای متقاضی اصلی بعد از 3 سال و برای سایر اعضای خانواده پس از 5 سال منجر به اقامت دائم آلمان شود. میتوان گفت بهترین نوع سرمایه گذاری در آلمان از طریق راه اندازی کسب و کار در قالب یک شرکت است و از آنجائیکه آلمان دارای اقتصاد بسیار قوی است روی بیزینس پلن های ارائه شده از طرف متقاضیان سخت گیری فراوانی وجود دارد و لازم است تاثیر مثبت این طرح ها به اقتصاد آلمان به اثبات برسد. علاقه مندان به کسب آگاهی درباره هزینه های مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری باید توجه داشته باشند که عموما برای ثبت شرکت در آلمان 3تا 4هزار یورو هزینه نیاز است و لازم است سرمایه 25000 هزار یورویی به عنوان سرمایه اولیه شرکت نشان داده شود. خرید سهام و اوراق قرضه نیز از شیوه های دیگر سرمایه گذاری در آلمان محسوب میشود که البته برای فرد اثار اقامتی به دنبال ندارد .شاید بتوان گفت سرمایه گذاری از نظر هزینه مهاجرت به آلمان از پر هزینه ترین شیوه های مهاجرت به این کشور است .از استاندارد های تاثیرگذار بر سرمایه گذاری در کشورهای خارجی نرخ مصادره اموال است که براساس ان امنیت سرمایه و اموال فرد بیگانه در کشور مورد نظر به اثبات میرسد. نرخ مصادره اموال در آلمان در بازه ی زمانی سال 2014 تا 2019 برابر با عدد یک است که رقم بسیار قابل قبولی محسوب میشود. این عدد به معنی این. است که ریسک سرمایه گذاری در آلمان بسیار پایین و امنیت آن بسیار بالا میباشد.

راه های مختلف سرمایه گذاری در آلمان به شرح زیر است :

  1. فعالیت حرفه ای فردی (نظیر رستوران یا مغازه فرش فروشی).
  2. تاسیس شرکت مدنی (2نفر یا بیشتر).
  3. تاسیس شرکت های شخصی (تضامنی).
  4. تاسیس شرکت با مسولیت محدود.(GMBH) 
  5. تاسیس شرکت سهامی.
  6. تاسیس شعبه.
  7. دفتر نمایندگی.

مهمترین نکته ای که درمورد سرمایه گذاری در آلمان باید در نظر داشته باشید این است که، بیزینس پلن شما از قدرت کافی برای گرفتن تاییدیه برخوردار باشد.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در کشور آلمان:

یکی دیگر از روش های مهاجرتی و گرفتن اقامت دائم کشور آلمان، روش سرمایه گذاری در این کشور می باشد که این سرمایه گذاری از انواع روش ها ممکن است؛ مثلا اینکه متقاضی میتواند سرمایه گذاری را در یکی از شرکت های آلمانی و به صورت خرید سهام انجام دهد، دوم اینکه میتواند با توجه به حرفه و علاقه ی شخصی خود کسب و کاری را در آلمان راه اندازی کند.

در ادامه به طور مفصل با روش های سرمایه گذاری در آلمان آشنا خواهیم شد.

انواع روش های اخذ اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری:

متقاضی میتواند با در نظر گرفتن فعالیت های حرفه ای و فردی خویش (مانند اداره و گرداندن یک رستوران،کافی شاپ و…) یک کسب و کار مستقل را در آلمان راه اندازی نماید. اگر تخصص و کار شما در زمینه ی فعالیت های صنفی مانند رستوران داری، کافی شاپ، فروشگاه مواد غذایی، فروشگاه پوشاک و… است و مایل به سرمایه گذاری و کسب درآمد در کشور آلمان هستید، میتوانید بدون نیاز به ثبت شرکت و تنها با دریافت جوازهای صنفی مربوطه و( Gewerbeanmeldung)  و لیسانس های مورد نیاز مانند واردات مواد غذایی و نوشیدنی، قوانین فروش نوشیدنی در محل، قوانین برچسب گذاری مواد غذایی، قوانین مربوط به محصولات حیوانی، قانون مواد غذایی منجمد، قانون گواهی بهداشت برای مواد غذایی اقدام به سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار از این طریق در این کشور نمایید.

سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت مسئولیت محدود(GMBH)  در کشور آلمان:

اگر متقاضی مالک یک شرکت فعال و معتبر در ایران باشد و بخواهد در کشور آلمان نیز به فعالیت و کسب درآمد بپردازد، میتواند شرکتی مشابه شرکت خود را تاسیس و فعالیت اقتصادی خود را در این کشور شروع نماید. لازم به ذکر است که این کشور دارای مسئولیت های محدود میباشد و متقاضی میبایست حتما دو کارمند آلمانی را با عنوان های مدیر مالی و حسابدار شرکت استخدام نماید. حداقل سرمایه ی لازم برای راه اندازی این شرکت 25000 هزار یورو میباشد و این شرکت پس از تاسیس یک شرکت کاملا مستقل آلمانی محسوب خواهد شد.

   ثبت شرکت تضامنی:

تمامی شرایط ثبت شرکت تضامنی، مانند شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود است و تنها تفاوت موجود و قابل توجه، تفاوت در نوع ثبت شرکت است. این تفاوت مربوط به میزان اعتبار شرکت و مسئولیت های سهامداران آن است.

   تأسیس دفتر نمایندگی یا شعبه (Niederlassung) :

 اگر متقاضی مالک یک مجموعه ی بزرگ و معتبر تولیدی (مانند کارخانجات مواد غذایی یا خوراکی و یا یک شرکت بازرگانی مانند شرکت های واردات و صادرات ) در ایران باشد، طبق قوانین و اساسنامه سرمایه گذاری در آلمان، متقاضی یک تاجر کامل خوانده میشود و میتواند برای مجموعه تحت نظر خود، اقدام به تأسیس شعبه در کشور آلمان کند.

تاسیس این شعبه به دو صورت امکان پذیر است:

  • تاسیس شعبه مستقل.
  • تاسیس شعبه وابسته مانند: دفتر کارخانه ، انبار پخش کالا و… می باشد.

هزینه های لازم برای سرمایه گذاری در کشور آلمان:

لازم است بدانید که حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری در این کشور25000هزار یورو میباشد و حتما در نظر داشته باشید که به غیر از حداقل سرمایه ذکر شده، شما باید هزینه های سالانه اداره و مدیریت شرکت را نیز به کشور آلمان منتقل نمایید.

از مخارج سالانه ی اداره و مدیریت یک شرکت میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • حقوق دوازده ماه خودتان به عنوان مدیر عامل شرکت.
  • هزینه اجاره یک سال دفتر.
  • حقوق دوازده ماه کارمندان استخدام شده.
  • سایر هزینه های ثابت و غیر ثابت مانند: خرید تجهیزات، تبلیغات برای شرکت و… می باشد.

مراحل و فرآیند دریافت اقامت کشور آلمان از طریق سرمایه گذاری:

درابتدای کار، تمامی مدارک متقاضی باید ترجمه رسمی شوند و به تایید سفارت کشور آلمان برسند، سپس مدارک تایید شده به علاوه طرح توجیهی یا همان بیزینس پلن فرد، برای وکلای آلمانی فرستاده میشود تا پس از تایید طرح توجیهی متقاضی، در اداره ثبت شرکت ها در ایالت مورد نظرش در آلمان، برای ایشان اجازه فعالیت اقتصادی ایجاد شود. پس از ان مدارک لازم به ایران ارسال شده تا متقاضی با مراجعه به سفارت درخواست خود را ثبت نماید .این نوع اقامت که از طریق سرمایه گذاری در آلمان دریافت میشود، یک دوره ی سه ساله را در بر میگیرد و پس از این سه سال، در صورت موفقیت شرکت راه اندازی شده متقاضی، (طبق طرح توجیهی فرد) اقامت موقت ایشان قابل تغییر تایپ به اقامت دائم آلمان خواهد بود.

مراحل ثبت شرکت در آلمان به شرح زیر است:

  • نوع شرکت را انتخاب کنید: از انواع شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی یا تضامنی.
  • نام شرکت را انتخاب کنید: نام شخص حقوقی جدید باید منحصر به فرد باشد و بتوان آن را از نظر در دسترس بودن بررسی کرد.
  • ثبت و اجرای سند تشکیل شرکت: این کار در آلمان در نزد یک دفتر اسناد رسمی انجام می شود. بنیانگذاران نیز اساسنامه را تهیه می کنند.
  • افتتاح حساب بانکی در آلمان.
  • ثبت کلیه اساسنامه در دفتر تجارت.
  • مطلع ساختن اداره کار محلی در مورد کسب و کار و استانداردهای تاسیس.
  • ثبت نام کارکنان برای بیمه درمانی و اجتماعی.
  • ارسال مدارک به اداره مالیات آلمان.
موفقیت شرکت یعنی :
  1. فعالیت اقتصادی متقاضی و شرکتش تا حدود زیادی طبق طرح ارائه شده اولیه پیش برود.
  2.  استخدام حداقل 5 کارمند به صورت تمام وقت.
  3. برای سه سال آتی شرکت و کارکنان آن، چشم انداز قابل قبولی ارائه شود.
  4.  از لحاظ مالی تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور آلمان داشته و تمامی پرداخت های قانونی اعم از بیمه، مالیات و… را به موقع و بدون کسری پرداخت کرده باشد.

مزایای دریافت اقامت کشور آلمان از طریق سرمایه گذاری:

  • مدت زمان نسبتا کوتاه انجام پروسه ی دریافت اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری.
  • عدم وجود محدودیت سنی.
  • عدم نیاز به مدرک زبان.
  •  امکان پیوست خانواده به متقاضی.
  • امکان ایجاد بیزینس و کسب درآمد در یکی از بهترین نقاط اقتصادی جهان.
  • امکان سکونت در کشور آلمان و تمامی کشور های حوزه ی شنگن.
  • داشتن حقوقی تقریبا مشابه با شهروندان در اتحادیه اروپا.

محدودیت ها و معایب دریافت اقامت کشور آلمان از طریق سرمایه گذاری:

  • هزینه های بالای مهاجرت به کشور آلمان و دریافت اقامت از این روش.
  • هزینه های بالای سالانه جهت تامین نیازهای شرکت و هم چنین تمدید اقامت موقت فرد و خانواده او.
  • الزام به ارائه مدارک مربوط به فعالیت های اقتصادی مرتبط در کشور مبدا.
  • بالا بودن حداقل مبلغ اولیه جهت شروع کار و انتقال آن.
  • هر مجموعه ای مجاز به افتتاح شعبه و یا اخذ نمایندگی در آلمان نیست و باید از استانداردهای خاصی برخوردار باشد.

شرایط موردنیاز جهت تمدید اقامت موقت متقاضی در کشور آلمان:

  1. پرداخت به موقع سالانه ی مالیات دولت.
  2. احراز توانایی پرداخت حقوق و بیمه یک سال آتی خود و کارمندان خود.
  3. احراز سود آوری کسب و کار ایجاد شده برای دولت و اقتصاد کشور آلمان.
  4. احراز صحت فعالیت اقتصادی انجام شده طبق طرح ارائه شده ی اولیه.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت کشور آلمان از طریق سرمایه گذاری :

  1. مدارک شناسایی متقاضی.
  2. مدارک مالی که نشان دهد فرد متقاضی سرمایه ی کافی جهت ایجاد کسب و کار موردنظر را دارد.
  3. مجوز کسب و کار (Gewerbeanmeldung) برای روش راه اندازی کسب و کار.
  4. مدارک شرکت فعال در ایران با سابقه ی فعالیت معتبر (حداقل یکسال) برای روش های ثبت شرکت و تاسیس دفتر نمایندگی.
مقالات مرتبط
نظرات
ارسال نظر

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید!

مشاوره بگیر

مشاوره بگیر