تهران - ابتدای اتوبان آبشناسان، پلاک ۱۸ iconشنبه تا پنج شنبه از ساعت 10 الی 18:30
با ما تماس بگیرید: ۴۴۳۴۲۶۸۷-۰۲۱

ویزای تحصیلی آلمان

برای ورود به آلمان و تحصیل در این کشور در ابتدا باید ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنید. برای اخذ ویزا طبق جدیدترین تغییرات در سال 2022 دو مرحله وجود دارد. که ما در این بخش در مورد قدم اول صحبت می کنیم. در قدم اول باید درخواست ویزای تحصیلی بدهید. این کار به صورت آنلاین صورت می گیرد. نیاز به رزرو برای وقت مصاحبه سفارت دارید.

وقت مصاحبه در سه موقعیت ارزیابی می شود:

  • موقعیت اول وقت مصاحبه فوری است که برای دانشجویان دکتری که دارای فرصت مطالعاتی قوی هستند و مدرک زبان آیلتسc1 دارند در نظر گرفته می شود.
  • موقعیت دوم وقت مصاحبه پذیرش ارشد و لیسانس مشروط است که شاید نیاز باشد بیش از 12 ماه منتظر بمانید.
  • موقعیت سوم نیز وقت مصاحبه لیسانس با مدرک زبان است که انتظار برای این گزینه نیز بیش از 12 ماه است.

پس باید در زمان رزرو وقت مصاحبه زود اقدام کنید. می توانید در طول این 12 ماه به دنبال اخذ مدرک زبان حداقل b1 باشید و همینطور پذیرش تحصیلی خود را فراهم سازید. پس در ابتدا باید درخواست و رزرو وقت سفارت صورت بگیرد نیاز است مدارک خود را تنظیم کنید. در بخش جداگانه مفصل در مورد مدارک صحبت کرده ایم.

اما موضوع مهم این است که پیش از پیش شرط هایی که برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و اخذ ویزا نیاز است مشخص کنید:

  1. در سال اول اقامت خود قرار است از چه طریق هزینه زندگی شما تامین شود.
  2. رقمی که به طور میانگین مورد پذیرش است معادل 10332 یورو است که باید در یکی از حساب های خود در ایران داشته و گواهی اثبات آن را ارائه دهید.

قدم دوم برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و اخذ ویزا اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور است. اما پیش از اینکه فرآیند تحصیل را دنبال کنید باید اطلاعات درستی در مورد انگیزه نامه و همینطور uni-assist داشته باشید. شما نیاز است که درخواست نامه تحصیل را بدون هیچ عیب و نقص و به طور کامل به همراه سایر مدارک مورد نیاز تحصیلی ارائه دهید. یونی اسیست مدارک شما را چک می کند و در صورتی که شرایط شما مطلوب باشد مدارک به دانشگاه مقصد ارسال می شود! در واقع یک سری از دانشگاه های آلمان به طور مستقیم مدارک شما را قبول نمی کنند و شما نمی توانید به صورت مستقیم با دانشگاه ارتباط بگیرید در این میان هاuni-assist هستند که در واقع پل ارتباطی بین متقاضی و دانشگاه است.

یونی اسیست چیست؟

یونی اسیست، در واقع موسسه ای است که برای شروع کار از شما نرخ ثابت 75 یورو را دریافت می کند و به ازای هر دانشگاهی که اضافه شود 30 یورو به هزینه شما افزوده می شود. از تاریخ 24 دسامبر تا 2 ژانویه این موسسه در تعطیلات سال نو میلادی به سر می برد. پس از ارسال مدارک به موسسه سه الی چهار هفته اعلام نتیجه به طول می انجامد.

مهاجرت به آلمان با ویزای تحصیلی (انگیزه نامه):

در قدم دوم برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و اخذ ویزای تحصیلی، صحبت از انگیزه نامه شد! انگیزه نامه بخش بسیار مهمی است و با اصطلاح SOP شناخته می شود. در واقع قرار است نامه ساده تری بنویسید اما نگارش درست آن بسیار پر اهمیت است. چهارچوب اصلی که برای این نامه در نظر گرفته می شود را به دقت بررسی کنید. باید به 4 موضوع دقیقاً اشاره کنید. موضوع اول اینکه چرا آلمان را برای تحصیل انتخاب کرده اید؟ (اینکه بگویید آب و هوای آلمان خوب است پاسخ خوبی نخواهد بود جواب شما باید در زمینه تحصیل باشد و دلیل واقعی و منطقی برای انتخاب آلمان برای تحصیل داشته باشید). موضوع دوم اینکه شما هر دانشگاهی را انتخاب کرده باشید و در مورد علت انتخاب آن دانشگاه توضیح دهید. در موضوع سوم به رشته انتخابی و دلیل انتخاب خود می پردازید و در موضوع چهارم باید هدف خود از تحصیل را مشخص کنید و کمی از برنامه های آینده خود بگویید. یک راه برای بالاتر بردن شانس دریافت ویزا وجود دارد و آن هم اینکه دیدگاه و انگیزه کار آفرینانه بیشتری داشته باشید!

مهاجرت تحصیلی به آلمان  (مقطع کارشناسی):

  • در مورد روش اخذ ویزا تا به اینجاست صحبت شد. حالا نوبت به شرایط و مدارکی است که برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع لیسانس نیاز دارید. کارشناسی بین 6 الی 8 ترم است.
  • برای تحصیل در دوره کارشناسی  باید مدرک B1  آلمانی داشته باشید چون این مقطع به زبان آلمانی ارائه می شود. لازم به ذکر است که اخذ این مدرک چندان دشوار نیست.
  • برای پذیرش نیاز است که معدل دیپلم شما بالای 16 باشد و البته شرایط سنی حداکثر 24 سال نیز در نظر گرفته شده است.
  • شرایط اخذ بورس تحصیلی برای مقطع لیسانس وجود ندارد و شهریه ای که برای این مقطع اعلام شده است  بین 200 الی 400 یورو به صورت ماهانه است. اجازه کار دانشجویی به صورت پاره وقت به مدت 240 روز و کار تمام وقت به مدت 120 روز دارید و همینطور خوابگاه به شما تعلق می گیرد.

مدارک مورد نیاز:

  • مدرک زبان آلمانی حداقل B1 و پشت سر گذاشتن دوره زبان پیش از تحصیل.
  • مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات در صورتی که شرط معدل حداقل 16 رعایت شده باشد. اگر معدل پایین تری دارید باید برای دانشگاه های خصوصی آلمان اقدام کنید که به طبع شهریه بالاتری نیز دارد.
  • مدرک پیش دانشگاهی با ریز نمرات.
  • انگیزه نامه (بسیار مهم).
  • رزومه.
  • درخواست برای پذیرش از دانشگاه طبق شرایط وبسایت دانشگاه.
  • اگر از یک دانشگاه دولتی آلمان پذیرش گرفته باشید هزینه شما رایگان است!

 

شرایط مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل (کارشناسی ارشد) :

برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اینطور که آمار نشان می دهد 70 درصد رشته ها به زبان آلمانی است، اما 30 درصد باقی مانده به زبان انگلیسی تدریس می شود. معمولاً این مقطع در دانشگاه های آلمان رایگان است. نیاز به مدرک زبان حداقل B1 و یا نمره 6.5 آیلتس دارید. دوره کارشناسی ارشد بین 3 الی 4 ترم به طول می انجامد.

شرایط مهاجرت از این طریق:

  1. شخص باید معدل بالای 13 از مقطع لیسانس داشته باشد. اگر قصد دارید به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل کنید بهتر است معدل لیسانس بالای 14 یا 15 داشته باشید!
  2. معمولاً مدرک زبان آلمانی C1 شانس بالایی برای گرفتن پذیرش مستقیم دارد.
  3. نیاز به مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با ریز نمرات دارید.
  4. مدارک کارشناسی خود را ترجمه کنید.
  5. نیاز به توصیه نامه اساتید در برخی مقاطع تحصیلی قبلی است.
  6. هر شخص باید انگیزه نامه و رزومه داشته باشد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان ویزانو ( دکترا ):

برای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان نیاز به دو عامل اصلی:

  1. معدل.
  2. موافقت استاد راهنما است.

مراحل مهاجرت از این طریق در زیر ذکر شده است:

  • در ابتدا باید یک استاد راهنما در حوزه تحقیقاتی مورد نظر پیدا کنید.
  • دو آزمون DSH یا TestDaf وجود دارد، که باید حداقل در یکی از آنها پذیرش داشته باشید.
  • شرایط برای تحصیل مقطع دکترا به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.
  • مقطع دکترا بین 3 الی 5 سال زمان تحصیل دارد.
  • اگر برای تحصیل دکترا زبان آلمانی را انتخاب می کنید، باید مدرک گوته داشته باشید.
  • نیاز به ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات دارید.
  • باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات ترجمه رسمی شود.
  • نیاز به توصیه نامه اساتید مقطع تحصیلی قبل دارید.
  • نیاز است که موافقت استاد راهنما را بگیرید و باید انگیزه نامه و رزومه داشته باشید.

مهاجرت به آلمان از طریق بورسیه تحصیلی:

اخذ بورسیه تحصیلی آلمان برای کسانی که استعداد و معدل بالا دارند فراهم است. معمولاً بورسیه برای مقطع ارشد و دکترا با رزومه قوی در نظر گرفته می شود. این برنامه توسط سازمان DAAD ارائه می شود و معمولا 1200 یورو در ماه در نظر گرفته می شود که نیازی به بازپرداخت ندارد. باید به این نکته اشاره شود که برای دریافت بورسیه DAAD  نیاز به نشان دادن 2 سال سابقه کار مرتبط به رشته تحصیلی خود دارید.

هزینه های مهاجرت تحصیلی به آلمان:

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل به زبان آلمانی رایگان است. دانشجویان بین المللی نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند. تحصیل به زبان انگلیسی تا حدود 20 هزار یورو به صورت سالانه هزینه در بر دارد. هزینه زندگی در آلمان به طور کلی بین 700 الی 1000 یورو متغیر است.همچنین نیاز است که مدارک را ترجمه کنید که هزینه مشخصی برای آن ارزیابی می شود. در بخش یونی اسیست باید هزینه پرداخت کنید. همینطور هزینه زندگی نیز برای شما ارزیابی می شود. در صورتی که دانشگاه خصوصی را انتخاب می کنید باید شهریه ترم اول را بپردازید. مدرک پرداخت هزینه برای بررسی پرونده به مبلغ 60 یورو در نظر گرفته می شود.

بعد از ورود به آلمان باید چه کرد؟

  • در مرحله اول باید به دنبال محل اقامت باشید.

در این مورد نگران هزینه های اقامت نباشید چرا که برای هر بودجه معقولی میتوانید مکانی مناسب برای زندگی پیدا کنید. پیشنهاد می شود که قبل از ورود به آلمان از طریق وبسایت های جستجوی خانه دنبال محل اقامت باشید. در ضمن باید بدانید که حداکثر تا دو هفته باید اطلاعات محل اقامت خود را در اداره ثبت اقامت محلی ثبت کنید، در غیر این صورت جریمه خواهید شد.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که اگر قصد اقامت در خوابگاه دانشجویی دارید دیگر نیازی به انجام موارد بالا نیست و موسسه ویزانو مرحله جست و جو و رزرو خوابگاه را برای شما انجام می دهد.

  • در مرحله دوم باید یک حساب بانکی باز کنید.

در اسرع وقت یک حساب بانکی در یک بانک آلمانی برای پرداخت صورت حسابداری خود یا حتی دریافت حقوق در صورت اشتغال به کار، باز کنید. در اکثر موسسات افتتاح حساب برای دانشجویان به صورت رایگان انجام می شود.

  • در مرحله سوم باید برای دریافت بیمه درمانی اقدام کنید.

تفاوتی ندارد که دانشجو باشید یا شاغل یا هردو! در هر صورت به دلیل اقامت بلند مدت در آلمان باید تحت پوشش بیمه درمانی باشید.

در کل دو نوع بیمه درمانی در آلمان وجود دارد:

  1. بیمه درمانی عمومی
  2. بیمه سلامت خصوصی.

با توجه به نیاز شما و خدماتی که ارائه می شود بیمه مناسب را انتخاب کنید.

مقالات مرتبط
نظرات

نظری یافت نشد ! اولین نفری باشید که نظر میدهید.

ارسال نظر

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید!

مشاوره بگیر

مشاوره بگیر