تهران - ابتدای اتوبان آبشناسان، پلاک ۱۸ iconشنبه تا پنج شنبه از ساعت 10 الی 18:30
با ما تماس بگیرید: ۴۴۳۴۲۶۸۷-۰۲۱
لینک کوتاه : https://visanou.com/b/5c69

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان می‌تواند یک فرصت بسیار خوب برای دانشجویان ایرانی باشد. افرادی که آلمان را برای مقصد علمی‌خودشان انتخاب می‌کنند، حتما به این نکته توجه دارند که از یک سیستم آموزشی با کیفیت بالا بهره‌مند خواهند شد. نظام آموزشی آلمان به دانشجویان و محققین جوان ایرانی کمک می‌کند در حرفه خود بیشترین پیشرفت را داشته باشند و به تخصص کامل برسند. بسیاری از امکانات آموزشی که در این کشور در اختیار علاقه‌مندان به علم قرار می‌گیرد، در کشور ما اصلا وجود ندارد. تحصیل در آلمان به شما کمک می‌کند تا یک زبان جدید را یاد بگیرید و از طریق آن بتوانید با افراد بیشتری در جهان ارتباط بگیرید و دوستان بیشتری پیدا کنید. در کنار این موارد، زندگی دانشجویی در این کشور به عنوان یک دانشجوی خارجی یک تجربه کم نظیر در طول زندگی شما خواهد بود که تا سالها می‌توانید از آن استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌های مثبتی که تحصیل در آلمان می‌تواند برای شما داشته باشد هزینه‌های بسیار کم آن است. در کشور آلمان صدها دانشگاه وجود دارد که هزینه تحصیل در آنها رایگان یا بسیار ارزان قیمت می‌باشد. شما در هر رشته تحصیلی که فعالیت داشته باشید مثل پزشکی، مهندسی، بازرگانی و ... می‌توانید در این کشور موقعیت‌های علمی ‌بسیار خوبی پیدا کنید. توجه داشته باشید که آموزش با کیفیت در کنار فرهنگ بسیار خوبی که در کشور آلمان وجود دارد سبب شده دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای ادامه تحصیل جذب این کشور شوند. آلمان می‌تواند یک سکوی پرش بسیار خوب برای رشد علمی ‌شما باشد.

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان

طبیعتاً افرادی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، به دنبال این هستند که با شرایط تحصیل در این کشور بیشتر آشنا شوند. اولین چیزی که برای مهاجرت به آلمان برای ادامه تحصیل نیاز خواهید داشت، دریافت ویزای تحصیلی این کشور است. شما با در اختیار داشتن ویزای تحصیلی می‌توانید در کنار علم اندوزی در این کشور، مشغول به کار هم شوید و کسب درآمد داشته باشید. همچنین تا یک سال و شش ماه پس از پایان ویزای تحصیلی، فرصت دارید در این کشور شغل مناسب خودتان را پیدا کنید و ویزای کار به دست آورید. با توجه به شرایطی که بازار کار آلمان دارد به نظر نمی‌رسد مشکلی از بابت پیدا کردن شغل مناسب داشته باشید.

سایر شرایط تحصیل در آلمان بستگی به مقطع و رشته‌ای دارد که شما قصد ادامه تحصیل در آن را دارید. همچنین رزومه و مهارت‌هایی که شما دارید در نحوه اخذ ویزای تحصیلی تاثیر گذار است. مثلا اگر شما مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی داشته باشید، فرآیند دریافت این ویزا به طور کامل متفاوت می‌شود. از طرفی هزینه زندگی و تحصیل در این کشور بر اساس شرایطی که شما دارید متفاوت می‌باشد. مثلاً فردی که با هزینه بسیار پایینی امکان زندگی در این کشور را داشته باشد با فردی که قصد داشته باشد علاوه بر تحصیل از امکانات رفاهی این کشور هم بهره مند شود، شرایط متفاوتی خواهند داشت. اما در هر صورت باز هم برای هر فردی با هر شرایطی، امکان تحصیل در این کشور فراهم است.

 

تحصیل رایگان در آلمان

یکی از مهمترین مزایای تحصیل در آلمان، امکان استفاده از تحصیل رایگان است. در این کشور حدود 300 دانشگاه دولتی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند بدون پرداخت شهریه در آنها ادامه تحصیل دهند. در این دانشگاه‌ها بیش از 1000 رشته تحصیلی ارائه می‌شود. دانشگاه کلن، دانشگاه گوته فرانکفورت، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ و دانشگاه روهر بوخوم از مهمترین دانشگاه‌های دولتی این کشور هستند. استفاده از تحصیل رایگان فرصتی است که معمولاً در بسیاری از نقاط اروپا و جهان برای یک دانشجوی خارجی فراهم نمی‌شود. اما در کشور آلمان دانشجویان خارجی از قاره‌های مختلف مثل آسیا و آفریقا نیز امکان استفاده از تحصیل رایگان را دارند.

این رویکرد آلمان‌ها بر اساس اعتقاد آنها در مورد آموزش است که می‌گوید آموزش نباید به عنوان یک تجارت تلقی شود. آنها معتقدند دسترسی رایگان به آموزش عالی، رشد اقتصادی و رفاه بیشتر جمعیت را تضمین خواهد کرد. حتی قانونی که در گذشته برای دریافت هزینه تحصیلی هزار یورو در دانشگاه‌های این کشور وجود داشته نیز از سال 2014 لغو شده است. دولت آلمان به دنبال این است که باهوش ترین افراد را برای تحصیل به این کشور جذب کند. البته آنها معمولاً پس از فارغ التحصیلی الزامی ‌برای اینکه دانش آموخته در این کشور شاغل شود ندارند اما شرایط ایده آل از نظر آنها حفظ این استعداد‌ها است. در واقع آنها تمام شرایط لازم را برای حفظ استعدادها پس از تحصیل فراهم می‌کنند.

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

همانگونه که گفتیم تحصیل در آلمان در بسیاری از دانشگاه‌ها برای دانشجویان داخلی و بین المللی رایگان است. در سال 2014 نیز 16 ایالت این کشور هزینه تحصیل برای دانشجویان کارشناسی را در تمام دانشگاه‌های آلمان لغو کردند. به عبارتی دانشجویان داخلی و بین المللی که در مقطع کارشناسی در این کشور تحصیل می‌کنند تنها مبلغ کمی ‌برای پوشش هزینه‌های اداری و هزینه‌های دیگر لازم است پرداخت کنند و مجبور به صرف هزینه زیاد نمی‌شوند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که در سال 2017 برخی ایالت‌های آلمان شهریه را برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا مجدداً فعال کردند.

البته باز هم هزینه تحصیل در این ایالت‌ها در مقایسه با دیگر کشورها بسیار مناسب‌تر است. دانشجویان غیر اروپایی در بادن-وورتمبرگ باید سالانه سه هزار یورو شهریه پرداخت کنند. البته گویا دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این کشور می‌توانند با پرداخت هزینه کمتر یعنی 1300 یورو ادامه تحصیل دهند. ضمناً دقت داشته باشید که در کنار هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی هم هستند که باید مدنظر شما قرار گیرند. هزینه زندگی در این کشور بستگی به منطقه محل سکونت دانشجو دارد. مثلا اگر شما در شهر مونیخ زندگی کنید به طور متوسط برای یک سال 12 هزار یورو پول نیاز خواهید داشت.

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب تحصیل در آلمان برای دانشجویان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی است. البته قطعاً یادگیری زبان آلمانی می‌تواند زندگی در این کشور را برای دانشجویان آسان‌تر کند اما شاید دانشجویان به دلیل مهارت بیشتر در زبان انگلیسی تمایل داشته باشند با این زبان ویزای تحصیلی آلمان را اخذ کنند. برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان با استفاده از زبان انگلیسی، دانشجویان باید مدرک تافل و آیلتس داشته باشند. آنها در مدرک تافل حداقل باید نمره 71 و در آیلتس حداقل نمره 6.5 را کسب کرده باشند. برای افرادی که قصد دارند با استفاده از زبان انگلیسی به کشور آلمان مهاجرت تحصیلی داشته باشند پیشنهاد می‌کنیم برای زندگی شهرهایی مثل ‌هامبورگ را انتخاب کنند.

برای تحصیل در آلمان در مورد انتخاب دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تحصیل در آنها جریان دارد هم نگرانی نداشته باشید. در حال حاضر 116 دانشگاه کشور آلمان دوره‌های خودشان را بر اساس زبان انگلیسی طراحی می‌کنند. دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه‌ هایدلبرگ، برلین، ‌هامبورگ و اینگولشتات دوره‌های دانشجویی خودشان را بر اساس زبان انگلیسی برگزار می‌نمایند. ضمناً به این نکته هم دقت داشته باشید که تحصیل به زبان انگلیسی هزینه چندانی به هزینه‌های زندگی شما در آلمان اضافه نخواهد کرد.

 

 

مشکلات تحصیل در آلمان

وقتی قصد تحصیل در آلمان را دارید یعنی می‌خواهید محیط زندگی خودتان را تغییر دهید و در یک محیط جدید و ناآشنا وارد شوید. قطعاً در ابتدای کار با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه خواهید شد. بسیاری از این چالش‌ها برای افراد مختلف می‌توانند متفاوت باشند اما برخی از آنها هم مشترک هستند. چند مورد آنها را با هم بررسی می‌کنیم:

  • محل اقامت: 47 درصد از افرادی که آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند در پیدا کردن محل اقامت دچار مشکل شده‌اند. یکی از دلایلی که سبب شده این مشکل تبدیل به چالش برای دانشجویان شود افزایش اجاره بها است. به طور نمونه از سال 2010 هزینه مسکن دانشجویی در شهر برلین 67.3 درصد رشد داشته است.
  • برقراری ارتباط: ایجاد ارتباط با مردم آلمان به زبان آنها برای 33 درصد دانشجویان تازه وارد به این کشور چالش دیگری را ایجاد کرده است. برای اینکه این مشکل را برطرف کنید اول از همه باید خودتان را با فرهنگ این کشور تطبیق دهید. تسلط بر زبان آلمانی می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را در این کشور مرتفع سازد.
  • سیستم آموزشی: قطعاً برای دانشجویانی که در سیستم آموزشی ایران یا دیگر کشورها فعال بوده‌اند، هماهنگ شدن با سیستم آموزشی کشور آلمان زمان بر خواهد بود. مشکلاتی که در این زمینه بیشتر عنوان شده است نحوه ارتباط گیری با اساتید، ثبت نام در دانشگاه و به رسمیت شناختن رزومه علمی ‌و تحصیلات قبلی است.

 

 

تمکن مالی تحصیل در آلمان

یکی از مواردی که برای تحصیل در آلمان لازم است آن را اثبات کنید، امکان تامین مالی در این کشور است. شما باید در سفارت آلمان این را ثابت کنید که می‌توانید هزینه اقامت و تحصیل در این کشور را تامین کنید. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارند باید توانایی پرداخت هزینه‌ای بالغ بر 853 یورو در هر ماه را داشته باشند. البته ممکن است هزینه‌های شما کمتر از این میزان هم شود اما برای اثبات به سفارت آلمان باید این میزان را داشته باشید. در واقع شما باید یک گواهی بانکی که اثبات می‌کند حداقل مبلغی مانند 10332 یورو در حساب بانکی شما وجود دارد به سفارت آلمان ارائه دهید.

 

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

شرایط سنی تحصیل در آلمان

یکی از سوالات دیگری که در مورد تحصیل در آلمان پرسیده می‌شود، محدودیت سنی برای تحصیل در این کشور است. به طور کلی محدودیتی در این زمینه برای دانشجویان وجود ندارد و آنها می‌توانند در هر شرایط سنی برای ویزا درخواست دهند. در این کشور گاهی اوقات شما فارغ التحصیلانی را می‌بینید که سن و سال بالایی دارند و حتی کشور آلمان در این زمینه به داشتن فارغ التحصیلان قدیمی ‌شهرت دارد. متاسفانه در کشور ما تحصیل در سنین بالا گاهی اوقات با برخوردهای اجتماعی مناسبی همراه نمی‌شود. این در حالی است که در کشورهایی مانند آلمان نه تنها رویکرد منفی در این زمینه وجود ندارد بلکه شاید حتی با استقبال جامعه نیز همراه باشد. پس در تلاش برای اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان به هیچ وجه به شرایط سنی خودتان نگاه نکنید. مهمترین چیزی که کمک می‌کند شما در اهداف علمی ‌خودتان موفق شوید، انگیزه و علاقه شما است.

 

شرایط تحصیل در آلمان زیر 18 سال

تحصیل در آلمان برای افراد زیر 18 سال در دو حالت اتفاق می‌افتد. حالت اول این که فرد هنوز تحصیلات قبل از دانشگاه را به پایان نرسانده است و قصد دارد بخشی از دوران دانش آموزی خودش را در این کشور سپری کند. چنین افرادی می‌توانند با داشتن مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی در مدارس خصوصی و شبانه‌روزی کشور آلمان ادامه تحصیل دهند. البته مدارک دیگری هم وجود دارد که باید نسبت به آماده سازی آنها اقدام شود. اما افراد زیر 18سالی هم هستند که با وجود سن کم توانسته‌اند دوران دانش آموزی را پشت سر گذاشته و برای تحصیل در دانشگاه به کشور آلمان مهاجرت کنند. آلمان برای تحصیل این افراد ممنوعیتی ندارد. تحصیل در سنین پایین در این کشور مزایایی برای دانشجو دارد اما در عین حال محدودیت‌هایی هم می‌تواند برای او داشته باشد. دانشجویان زیر 18سال باید برخی از فرم‌ها و نامه‌ها را به امضای والدین یا قیم قانونی خودشان برسانند.

مقالات مرتبط
نظرات

نظری یافت نشد ! اولین نفری باشید که نظر میدهید.

ارسال نظر

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید!

مشاوره بگیر

مشاوره بگیر